Šalter iz zone sumraka

[wpsr_addthis type=“sharecount“ scstyle=“grouped“]

OPIS PROBLEMA: Odsek za upravne poslove Policijske uprave u Leskovcu zadužen je za izdavanje ličnih i drugih dokumenata i vođenje raznih evidencija. U nadležnosti ovog odseka su radnje kao što je izdavanje ličnih karata, pasoša, prijavljivanje prebivališta i boravišta građana, ali i registracija vozila i izdavanje vozačkih dozvola. Upravo u radu ovog odseka, u delu registracije vozila i izdavanja vozačkih dozvola primećena je, inače višedecenijska praksa, kojom se krše različita i brojna prava građana. Nezakonitosti u radu pomenutog odseka su brojne i mi ističemo samo one koje smo identifikovali i koje smatramo najreprezentativnijim. Recimo, kad građanin po prvi put dođe u PU Leskovac da registruje motorno vozilo, dokumentacija koju predaje službeniku mora biti podneta isključivo u beloj kartonskoj fascikli. Fascikle druge boje ili predaja dokumenta bez fascikle nije moguća. U takvim slučajevima se građanin upućuje u obližnju knjižaru kako bi kupio belu fasiklu. Naravno, posle nabavke bele fascikle građanin je primoran da ponovo stane u red, a koji je često poprilično veliki i veoma često iziskuje višečasovno čekanje. Ponovnog čekanja u redu nisu pošteđeni ni oni građani koji su uz vikanje i osiono ponašanje službenika vraćeni sa šaltera uz „zapovest“ da obezbede neku dodatnu dokumentaciju. Čekajući u redu, lako se stiče utisak da se ova „pojava“ često dešava i da je potragu za dodatnim dokumentima veoma lako izazvati ako građanin iznervira službenika. Ovo, stiče se utisak, nije nimalo teško. Tada sledi nezaobilazno vikanje na stranku i potraga za dodatnim dokumentom, čije podnošenje često nije ni predviđeno zakonom.

Dakle, dok čeka u dugom redu građanin može primetiti da su šalterska stakla iza kojih se nalaze službenici gotovo neprovidno prljava, kao i to da su šalteri konfuzno „obeleženi“. Tako na primer, redni brojevi šaltera nisu po redu, te pola šaltera nije ni obeleženo rednim brojevima niti nekom drugom informacijom koja je istinita a koja bi građaninu pomogla da zaključi u koji red treba da stane. Naročito u vremenskom periodu pre 2013. godine, a kad je rad bio organizovan na način da su određeni šalteri bili namenjeni za registraciju vozila čije registracije se završavaju na parne brojeve, dok su drugi šalteri bili za neparne brojeve, nedostatak adekvatnog obeležavanja šaltera kreirao je brojne probleme građanima koji su često čekali na „pogrešnom“ šalteru. Ovo bi naravno često saznali tek kad bi došli na red. „Utešno“ je što građani barem mogu, dok čekaju u redu, da „uživaju“ u fotografijama razgolićenih lepotica sa razglednica kojima su oblepljene zidovi šaltera za registraciju motornih vozila Odsek za upravne poslove Policijske uprave u Leskovcu.

UZROK PROBLEMA: Loša organizacija rada unutar Odseka sa upravne poslove PU Leskovac, praćena pogrešnim tumačenjima pozitivnih propisa, te brojnim kršenjema Kodeksa dobre uprave, Kodeksa ponašanja državnih službenika, kao i gotovo svih propisa iz oblasti rada državne uprave, kao što su Zakon o državnim službenicima i Zakon o državnoj upravi.

STATUS PROBLEMA: KRIVA DRINA ISPRAVLjENA – Polovinom jula 2012. godine, podneli smo prutužbu Zaštitniku građana (Ombudsmanu). U njoj smo na 5 stranica takstativno naveli pomenuta i druga brojna kršenja pozitivnih propisa iz oblasti, te prava građana koja smo identifikovali u dužem vremenskom periodu. Nakon ove pritužbe koja je od strane Ombudsmana prosleđena i Sektoru unutrašnje kontrole MUP-a, svi navedeni „propusti“ u radu su efektivno otklonjeni do sredine 2013. godine. Dodatno, i pisarnica u sklopu leskovačke policijske uprave je postala mnogo dostupnija građanima. Sada je jasno obeležena i vidljiva, tako da je i na ovaj način olakšano ostvarivanje prava građana u delu obavljanja pisane komunikacije sa PU Leskovac.

Datum objave: 22/07/2013