Narodni parlament > Vesti > Pravo potrošača na raskid ugovora na daljinu

Pravo potrošača na raskid ugovora na daljinu

Od septembra 2018. godine, kada smo započeli sa realizacijom programa „Potrošačko savetovalište jugoistočne Srbije“ uz finansijsku podršku Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija, kontaktirao nas je veliki broj građana iz cele Srbije. Prema analizi statističkih podataka koje je uradio naš pravni tim, najveći broj potrošača nam se žalio na telekomunikacione usluge (24% od ukupnog broja potrošača koji su nam se obratili u navedenom periodu). Ipak, statistička analiza je pokazala da se od ukupnog broja obrađenih potrošačkih prigovora samo 38% odnosi na usluge, dok se 62% prigovora odnosi na robu. Kada je u pitanju roba na koju potrošači najčešće izjavljuju prigovor, prednjači obuća, potom mobilni telefoni i na trećem mestu je bela tehnika.

U svakodnevnom kontaktu sa potrošačima primetili smo da se sve veći broj građana opredeljuje za kupovinu robe putem interneta i telefona, odnosno sve češće sklapaju kupoprodajne ugovore na daljinu. Kako često nisu dovoljno informisani o svojim pravima, građani nam se obraćaju za pomoć prilikom raskida ovakve vrste ugovora.

Podsetimo se ukratko šta je to ugovor na daljinu – ugovor na daljinu jeste onaj ugovor koji potrošač zaključi posredstvom nekog od sredstava komunikacije (npr. putem Interneta, telefona, TV prodaje), pod uslovom da prodavac na taj način vrši organizovanu prodaju ili pružanje usluga (npr. kupovina odeće ili bele tehnike putem Interneta).

Vaše pravo kao potrošača jeste da se predomislite, odnosno da odustanete od kupovine u roku od 14 dana od dana kada vam je isporučen proizvod i to bez navođenja razloga za odustanak. Obaveza trgovca je da vam ovo pravo predoči i da vam dostavi obrazac za odustanak od ugovora. Popunjen obrazac za odustanak od ugovora i robu/proizvod šaljete poštom (o vašem trošku) na adresu trgovca u roku od 14 dana od dana prijema robe i potom trgovac ima zakonom predviđen rok (14 dana od dana prijema vaše izjave o odustanku od ugovora) da vam vrati novac.

Zakon o zaštiti potrošača (čl. 37) predviđa i posebne slučajeve u kojima potrošač nema pravo da odustane od ugovora zaključenog na daljinu ili izvan poslovnih prostorija trgovca. To su sledeći slučajevi:

  • isporuka robe proizvedene prema posebnim zahtevima potrošača ili jasno personalizovane;
  • isporuka robe koja je podložna pogoršanju kvaliteta ili ima kratak rok trajanja;
  • isporuka zapečaćenih audio, video zapisa ili računarskog softvera, koji su otpečaćeni nakon isporuke;
  • isporuka novina, periodičnih izdanja ili časopisa osim pretplatničkih ugovora za isporuku ovih izdanja;
  • ugovora zaključenih na javnoj aukciji.

Projekat „Potrošačko savetovalište jugoistočne Srbije“ realizuje udruženje Narodni parlament, uz finansijsku podršku Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija


Objavljeno u:
Objavljeno dana:
%d bloggers like this: